2 Comments

  1. Timo Ylimäki
    29.3.2016 @ 20:44

    Tämä onkin aika kimurantti juttu. Esimiehiä ja alaisia on niin monenmoisia niin erilaisissa yrityksissä ja yritysten erilaisissa tilanteissa.

    Pääsääntöisesti yritys/yritysjohto valitsee ja nimittää esimiehet ja seisoo valitsemiensa rinnalla tai vähintään takana. Onhan sitä muuta porukkaa voitu kuulla, esim. esimiesrekrytoinnin edetessä, mutta onko onkeen otettu vai vain muodollisuus täytetty.

    Jos yrityksen arki ei sitten pelitä esimiehen ja alaisten kanssa eikä palaute ylöspäin tai ylipäätään virtaa vapaasti, niin kitkaa ja vaikeuksia on edessä. Ei sitä tavata heti vuotaa, että oma esimies ei nyt oikein näitä asioita osaa junailla, mutta porukka ei vaan motivoidu uurastamaan ja epäviralliset organisaatiot kukoistavat.

    Toki voihan henkilöstön yhteistoimivuutta ja työtyytyväisyyttä mitata, mutta kuka niiden mittausten tuloksia tulkitsee ensin ja ”selittää” koko organisaatiolle. Ettei vain yritysjohto ja esimiehet ja selostukset sitten parhain päin.

    Aito ja ihmisenä ehjä esimies auttaa kyllä koko palkkansa edestä sekä ylempiään että tiimiään jaksamaan ja yrittämään parastaan ja sitä kautta tekemään tulosta koko yritykselle. Esimies on avainasemassa, vaikka kuinka vaahdotaan, esim. itseohjautuvista tiimeistä.

    Taitaa olla myös niin, että luottosuhteen syntyminen esimiesten ja alaisten välillä vaatii muutamia kriisejä ja vaikeitakin vaiheita ennen auvoisempia aikoja.

    Kaikki tuki hyville esimiehille ja vapaalle vuorovaikutukselle! Sillä tavalla ne sisäiset kitkat voitetaan yhdessä.

    Reply

    • tanja
      30.3.2016 @ 12:45

      Totta viserrät, hyvin avasit tätä esimiehen ja alaisen vuorovaikutusta!

      Reply

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *